La cetatea Teutonilor din m-tii Persani – 9 aug. 2014

De mult ochisem eu muntii Persani, niste dealuri domoale mai degraba, dar pline de farmec si varietate a peisajelor oferite. As putea spune ca am avut chiar un fix cu acesti muntisori, ma gandeam de multisor la ei si imi doream nespus sa ajung si eu pe plaiurile acelea mioritice. Desi aveam in plan de explorat zona din jurul satului Holbav, vorbesc cu Laurentiu la telefon si imi spune ca este foarte interesant de mers si in zona de nord a masivului, pe acolo pe unde soseaua de Brasov – Targu Mures tranziteaza muntii prin padurea Bogata. Bine mah, daca zici tu ! Si cica este si o cetate ! Gata, cu cuvantul cetate m-a cucerit pe deplin, eu mare amatoare de orice este dedicat arhitecturii de aparare.

Asa ca plecam cu gandul de a explora zona din jurul cetatii Heldenburg de la Crizbav, cica se putea ajunge si cu masina prin apropiere, nu prea mi-era mie clar pe care anume forestier, dar ne descurcam, gura de intrebat sa avem, tre’ sa stie bastinasii din zona tot ce misca cu drumurile pe acolo. In drum spre Crizbav ne oprim si la Feldioara, unde cetatea este in restaurare, dar biserica poate fi vizitata cu multe insistente pana afli la care tanti din sat este cheia. Pe urma totul decurge firesc si locul este fantastic.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Ansamblul bisericii fortificate de la Feldioara

De la Feldioara luam drumul Crizbavului, numarand berzele pe camp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA In Crizbav in centru intrebam cum sa ajungem la cetate si, in ciuda faptului ca aveam un mare marcaj in fata, nimeni nu stie sa-mi spuna unde duce. Asa ca o luam fix in directia opusa drumului cel mai bun de urcat la cetate, si anume o luam prin Cutus pe la colonia de tigani, tigani care insa ne indruma foarte bine cum ne vad: “Ah, la cetate ?!”, “Da, da, la cetate !”, “Pai p-acolo !” Simplu !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Prin ulitele cu puradei ale Cutusului (asta e un fel de suburbie a Crizbavului)

La inceput nu avem drum. Bai, pe unde ne-or fi trimis tiganii astia ?! Astia ne astepta la cotitura si ne desumfla rotile. Mergeam pe un drum de camp practic, care dintr-o secunda intr-alta te asteptai sa se infunde, si asa a si fost … pana ce, s-a infundat intr-un drum mai mare si mai practicabil ! Pfiu ! Pe noul drum noi o luam in sus, nu ?! Ca ma gandesc ca cetatea asta trebuie sa fie sus undeva ! Si cum mergeam noi asa pe drum, dam de o masina parcata in mijlocului drumului, claxonam, iese nenea din boscheti si cand sa mute masina, din vorba in vorba aflam ca cetatea este in jos ! “Pai cum in jos ?!”, “Pai in jos, coboara si urca la loc drumul !”, “Hmmm, ok !” Si s-a intors inapoi in boscheti la treaba lui !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Asa arata noul drum forestier pe care vom urca aproape pana sus la cetatea Crizbavului, drumul este refacut si undeva sub varf se intalneste cu alt drum care vine din Crizbav (si care este mai bun) si de acolo in sus exista scris pe copaci “spre cetate“, dar trebuie sa stii sa te benoclezi ca sa vezi. Noi nu am vazut de la inceput ca era indicata directia spre cetate si abia cand am inceput sa coboram pe alta parte, m-am prins ca poate era drumul in sus care se continua spre cetate, abrupt ce-i drept, dar in sus ! 🙂

Revenind deci la drumul care urca, intr-o curba vedem indicator mare care spune spre cetate, parcam masina tot fix in curba, ca nu trece nici dracu’ p-acolo si o luam la picior. Dupa ce traversam o poiana dam de niste imense stanci in mijlocul padurii si de un podulet suspendat care te trece spre cetate. Dragut, imi place la nebunie !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Si de partea cealalta a poduletului troneaza victorioase ruinele cetatii Crizbavului

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA In zona cetatii Crizbavului se poate gasi cu putina insistenta si punctul de belvedere spre Tara Barsei. Acum se intelege mai bine de ce a fost cetatea amplasata aici !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Drumul de la masina pana la cetate a fost foarte scurt, si cum tata spera sa il duc intr-o drumetie mai lunga, am continuat pe serpentinele drumului pana ce acestea se termina si pana ce un marcaj ne spune ca ne duce pe marele varf de 450 m, intitulat cum altfel decat “Trei movile”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Dupa ce drumul forestier se termina, o poteca clara si frumoasa continua spre asa-zisul gol alpin, aducandu-ne in mijlocul ierbii inalte pana la brau, presarata cu multe multe flori. Pai da’ la cat am stat cu capul numai in lucrarea de doctorat, florile astea sunt mana cereasca frate, nici ca avem nevoie de altceva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Si cam asa arata varful “trei movile”, punct in care marcajul se termina brusc, subit si instantaneu

Ne intoarcem frumusel la masina, ne intalnim cu tiganii din sat care au venit cu caii si cu caruta sa ia lemne din padure, copii se distreaza copios calarind calul, altii se distreaza cu drujba, fiecare cu ce-l doare … noi ne vom distra culegand sunatoare la coborare (era prea galbena si apetisanta ca sa ii poti rezista) !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Campuri intregi de sunatoare pe marginea drumului

Pentru intoarcere ma hotarasc sa explorez celalalt drum, adica din intersectia cu “spre cetate” pe copac sa nu o mai luam pe drumul pe care am venit, ci sa mergem pe celalalt, vedem ce se intampla, daca este prea prost ne intoarcem. Ne spusese noua puiul de puradel ca duce tot in Crizbav, dar ca-i mai lung ! Pai sa nu vad eu cat de lung este ?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Drumul pe valea Mare este mult mai bun decat cel pe care am venit noi din Cutus si te scoate chiar in centrul satului Crizbav la biserica, acolo unde un marcaj chiar urca la cetate in lungul vaii (respectiv in lungul acestui drum forestier). Tanti pe care o intrebaseram noi  in sat habar nu avea unde duce marcajul si asa am ajuns noi prin Cutus ! Mare descoperire, ce sa spun !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Si cum este sezonul macilor, cresc intr-o fericire pe marginea drumului

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Pensiunea cu pastravarie de pe valea Mare (daca stiam, aici veneam sa stau)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Arhitectura tipica din zona centrala a satului Crizbav

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Biserica satului Crizbav (acolo unde un drum spre cetatea Heldenburg urca pe valea Mare in stanga, iar alt drum urca la aceeasi cetate prin satul Cutus in dreapta)

Avand foame mare decidem sa mergem sa mancam in Delta Transilvaniei, adica in zona lacurilor de la Dumbravita, dar cum nu stiam exact unde sa mergem, nimerim mai intai in mini-delta propriu-zisa:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA In poza de jos si cea de sus, inima deltei si inima tantarimii (am mancat urgent) !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Dupa ce plecam de la zona de delta, ma incapatanez sa gasesc si lacurile, unele-s private, altele nu, cert este ca exista langa satul Dumbravita si o zona unde pescarii vin cu corturile, iar in fundal se vede superb Magura Codlei !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Unul din lacurile Dumbravita cu Magura Codlei in fundal

Si pentru ca Asociatia Forum Arte a organizat concerte de orga pe la bisericile fortificate din jurul Brasovului, era fix inaugurarea orgii de la Codlea, care fusese proaspat restaurata, asa ca am incheiat ziua cu un concert de orga.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA In poza de jos si cea de sus, interiorul si exteriorul bisericii evanghelice din Codlea

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Si cum orga este la etaj, daca esti agil, se poate ocupa un loc la galeriile superioare de unde se vede perfect cum se canta la orga: eu spre exemplu nu stiam ca organistul canta si cu picioarele, la pedaliere, asa ca am avut ceva de invatat astazi si ma uitam extaziata cu cata indemanare canta simultan si la maini si la picioare. Este mai greu ca la pian, pe bune !

OLYMPUS DIGITAL CAMERADin tainele cantatului la orga, cu exemplificare pe orga restaurata a bisericii evanghelice din Codlea

OLYMPUS DIGITAL CAMERAConcluzia: orga inseamna cantat la maini si picioare !

About AuthenticTravels

My life motto is simple yet comprehensive: “We live only to discover beauty. All else is a form of waiting” (Khalil Gibran, poem ‘The Prophet‘) Background in architecture, historic monuments, and cultural tourism Professionally, during the past 20 years, I’ve focused on issues of cultural heritage and resilience tourism, based on my specialization in historic monuments. I graduated Architecture, then I completed two master programs and a doctorate in the field of both cultural tourism and restoration of historic towns. I became a member of various cultural and touristic organizations, among which the International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). Then, at a certain moment, I decided to change the course of my carrier and became a travel writer, editor, and planner (each step at a time). Working in an office was definitely not for me. I needed to have freedom and to be able to explore the beauties of the world (as my motto says, right?). Not only I started to travel more and for longer periods, but I started the travel of my life, through life. Travel writer, editor, and photographer I am part of Arrivedo’s expert travel writers and write neighborhood guides for different hotels worldwide. As part of my professional writing, I’ve produced travel articles in English for Much Better Adventures, Modern Trekker, Adventure Animals, Matador Network, Arrivedo, Inside Himalayas, Activity Fan, and Sonderers. Thus, here it is a list of my published articles in English (by Iuliana Marchian). Also, I have written in Romanian for the Rulotism, Greciadeweekend, LiterNet, Capital Cultural, and National Geographic journals. Thus, here it is a list of my published articles in Romanian (by Iuliana Marchian). Besides, I am part of the Much Better Adventures team and produce regular content on adventure experiences through the Balkans. Eventually, I have joined Arrivedo’s Editors team and I assist other writers in completing their Neighborhood Guides for hotels. Moreover, when writing is not enough and people want to hear more about my experiences, I’ve accepted the challenge of speaking in public about my travels. It was difficult at the beginning, but I’ve gotten used to it now. When you speak about your passions, there’s no limit. I share my experiences of traveling through my talks at Incubator107 and inspire people to discover themselves through travel. My Travel Style – slow, authentic, flexible During my travels, I get in touch with locals through different communities or simply while I am on the road. For the moment, I travel by myself at a slow pace and seek for authentic places, where tourism hasn’t yet commodified the features of the place. This is a reason why I love what traveling brings into my life. I believe that the people I meet aren’t a coincidence. This way I see how every day of traveling adds a brick to my self-development. I consider traveling the best way of personal development, accompanied by the classic cliché ‘out of the comfort zone‘. Through my travels, I want to bring to light human individuality. I consider that everyone has his or her own travel style, authentic, and free of any boundaries.
This entry was posted in Persani. Bookmark the permalink.