Cu biclele prin kilometrul zero al tarii – 15 iunie 2014

Nu a fost chiar pe la kilometrul zero al tarii, care este la Dealul Frumos, dar a fost la cativa kilometrii de kilometrul zero al tarii. Ochisem demult o tura de bicicleta prin zona, dar trebuia sa asteptam sa se faca ziua mai lunga ca sa compensam distanta mai mare de parcurs pana acolo. Dar in iunie toate astrele se aliniaza si incepusem sa imi intru in ritm de bicicleta, ma rog, atata cat pot eu spune ca am reusit sa progresez cu calul asta nazdravan.

Trecuse aproape o luna de zile de cand nu mai fusesem cu bicicleta si imi era dor de dealurile inverzite ale Podisului Transilvaniei, asa ca il corup val vartej pe Marius la o tura de bicicleta, pe motiv ca “hai, ca vara asta nu stiu cand ma mai prinzi, ca eu am chef si de ceva trasee de alpinism, acuma ca le-am prins gustul“. Ca niciodata Marius mai vine si cu Laurentiu, ceva nou sub soare, caci de regula nimeni nu prea avea chef de explorari in inima Transilvaniei din saua bicicletei, se invarteau numai in jurul Sibiului. Dar se pare ca incercarea moarte n-are, asa ca suntem trei de data asta, numai bine sa ne indesam ca sardelele si cu o bicicleta in masina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Tura incepe promitator cu repararea penei pe care o facusem in tura trecuta de bicicleta, pana care odata reparata se desumfla iar si trebuie sa o mai inlocuim inca o data. Deci doua pene in dimineata asta ! Inceputul suna bine ! Toate astea se intamplau sub ochii curiosi ai pustilor din Iacobeni, de unde aveam sa ne incepem traseul nostru de bicicleta. Stateau cuminti ca babele in biserica si se uitau curiosi cum mesterim noi p-acolo, fara sa inteleaga nimica. Bine, cam la fel ma uitam si eu la inceput cand repara Marius penele, acuma deja stiu ce sa mai fac, desi cu instrumentele alea tehnice de surubelnita si nu mai stiu ce alte forme tot nu umblu. Poate ma musca ! 😛

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Cat se mestereste pana de la bicicleta mea in fata bisericii fortificate din Iacobeni, eu ma duc sa caut omul cu cheia ca sa vizitam minunatia si pe dinauntru. Si intr-adevar, in aceasta zona a podisului, nu numai peisajul este surprinzator, dar si bisericile parca sunt altfel, prin inovatie si bogatie arhitecturala.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Dupa ce scapam latrati de un dulau cat casa prins bine intr-un lant, avem onoarea sa vedem frumoasele galerii pictate impecabil pastrate la etajul bisericii.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Cum turnul clopotnita poate fi escaladat, nu ratez nici ocazia asta !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Tot cautand pe grinzile de lemn ale clopotnitei (stiam eu ce caut), gasesc o inscriptie kilometrica din nu stiu ce an stravechi ! Cat de veche era grinda asta !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vedere din turnul clopotnita al bisericii fortificate din Iacobeni spre restul satului

Dupa ce vizitam biserica, ne suim in sfarsit pe biciclete si ne indreptam spre indepartatul Apold, care era undeva peste multe dealuri si paduri de Iacobeni. Iesim din sat acompaniati de cine altii decat …

OLYMPUS DIGITAL CAMERA … puii de tigani, niste copilasi haiosi si curiosi foc care vin sa se uite la noi cum mergem pe biciclete. Ah, si binenteles, ne fac cu mana !

Iesim din sat pe una din “arterele” secundare de circulatie si incepem sa urcam primul deal. Bine, vorba vine incepem sa urcam, ca eu ma opresc in primul cal sa nu cumva sa ratez ocazia sa-l pozez.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATotusi, urcam destul de sustinut si apoi intram intr-o padurice care avea sa dureze ceva din traseul nostru. Drumul ales in acest sens era numai bine gandit de Marius sa mergem prin padure cat este cel mai cald la amiaza. Bun asa !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMai iesim totusi putin din padure ca sa descopar ca am urcat in culmea dealului de deasupra Iacobeniului pe din dos, adica nu am facut mare scofala, dar macar se vede frumos si campurile sunt inca colorate cu tot felul de flori de primavara.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERADeci reintram in padure printr-o iarba cam pana la genunchi, necosita logic, si iarasi incepem sa urcam si sa coboram. Eu cobor mai incet ca de obicei, in galeria baietilor care nu reusesc sa ma convinga sa bag viteza peste toate radacinile alea de copaci.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASe pare insa ca suntem aproape de ceva sat, ca ne intalnim cu doi sateni cu carute pline de lemne care se duceau acasa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPrimul popas prin padure, ceva de genul “da’ noi nu mai stam ?!” La al doilea popas, care nu a avut loc peste mult timp, deja mancam de pranz la ora 12 ziua la invitatia lui Laurentiu, ceva neobisnuit pentru mine, ca cu Marius ajungeam eu sa ma rog de el sa ma lase sa mananc, ca el mereu imi zicea ca a mancat cu o zi inainte si ca nu mai simte nevoia. De ce n-am si eu metabolism d-asta frate ?! Sa fac fotosinteza !

OLYMPUS DIGITAL CAMERALa un adapost forestier din lemn are loc prima mare bifurcatie a traseului, caci incepuseram sa mergem si pe un marcaj turistic de culme, si pe aici pe undeva un alt drum cobora spre satul Netus. Noi o luam insa spre drumul lung si imbarligat spre Apold (adica ala din stanga din intersectie). Nu mergem mult ca Marius gaseste un portmoneu in poteca …

OLYMPUS DIGITAL CAMERA… are loc studierea portofelului si a continutului acestuia ! 🙂 Nu spui ce era inauntru !

Apoi urmeaza alte urcusuri si coborasuri peste tot felul de copaci, la fiecare dintre acestia eu dandu-ma jos de pe bicicleta evident ! Trebuie insa sa incepem sa coboram spre Apold si tot cautam un drum care sa o taie spre vale. Nu gasim cine stie ce, doar exploatari forestiere destul de nevoiase, asa ca tot continuam marcajul pe culme pana ce acesta incepe sa coteasca pe un drum secundar in dreapta jos, pare-se spre Apold oarecum.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPoza de familie cum o numeste Laurentiu (de la stanga la dreapta): Laurentiu, Iuliana si Marius

Continuam pe drumul ala de coborare proaspat gasit si coboram si coboram, se repeta figura cu “hai da-ti drumul cu viteza ca nu patesti nimic !”. Dar eu ma incapatanez sa cobor incet cum ma simt eu mai in siguranta. La un moment dat vine o panta atat de abrupta, ca ma dau jos de pe bicla, tehnica asta de coborare depasindu-ma cu desavarsire. Binenteles ca baietii mei o coborasera intr-o viteza super-sonica ! Iar ma mustra sa cobor pe bicicleta, ma sui iarasi si binenteles ca pana sa ajungem in Apold reusesc sa ma imprastii de toata frumusetea pe jos. Nah, le-am zis ca nu ma pricep sa merg cu viteza. Laurentiu vine sa vada daca-s bine ! Nu-s decat plina de praf ca un purcel din cap pana in picioare ! In rest ca noua, norocul lor !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAm ajuns deja pe un drum in lungul unei vai care iese spre soseaua de Agnita – Sighisoara pare-se. Dar pana sa ajungem in sosea, plin de cai ! Se pare ca ma urmaresc caii din Ciumerna si aici ! :))

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAtata am reusit sa ii fac sa se uite in poza ! Erau neastamparati foc !

Intram in sfarsit in Apold dupa ce boscorodesc cat cuprinde drumul pe asfalt, atat cat este de 5 km, dar bai frate, este criminal, au cauciucurile mele o priza la asfalt mai ceva ca un superglue. Marius nu ma crede si incearca si el bicicleta mea, dupa care incepuse si lui sa i se para ca merge mai greu pe asfalt decat pe forestiere prin padure. Deci nu-s eu nebuna, sau nu sunt numai eu nebuna ! 😛

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIntram deci in Apold, care este foarte dragut si asa la umbra, numai bine de stat. Laurentiu moare de foame si avand in vedere ca noi i-am mancat mancarea la ultimul popas (bune sandwich-urile lui Laurentiu), acuma trebuie sa mai gasim ceva de mancare, ca nu ne ajungea toata mancarea pentru trei persoane. Se achizitioneaza o conserva de carne care asa cum este cumparata, asa va fi si aruncata dupa ce o deschidem si incercam s-o mancam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAnsamblul bisericii fortificate din Apold (fara izbanda de a vizita interiorul, no key)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUrcam spre Bradeni, lasand Apoldul in urma in valea de departe

Plecam posomorati din sat si ne indreptam (tot pe sosea !!! spre disperarea mea) spre Bradeni. La un moment dat, slava domnului, ca deviem pe un drum de caruta, ca s-o lungim sau s-o scurtam spre Bradeni. N-am inteles bine care din variante era, dar eu eram fericita ca nu ma mai chinui pe asflat, orice drum neasfaltat era acuma autostrada pentru mine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANu ca e ca pe autostrada de biciclete ?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIn poza de jos si cea de sus, avem belvederi spre ambele sate: spre Bradeniul spre care mergem, respectiv spre Apoldul lasat in urma

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPopas de pranz prelungit spre dup-amiaza, mancat bine conserva de peste, ca aia de carne nu era buna precum spuneam, iarasi stam si trancanim, ceea ce nu este bine cand esti mai multi, ca se prelungesc pauzele, dar e bine aici la umbra, asa ca nu ne grabim.

OLYMPUS DIGITAL CAMERALuam un drum paralel cu liziera padurii si incepem sa cautam o spartura in padure pe unde sa coboram in stanga drept spre Bradeni

OLYMPUS DIGITAL CAMERANu gasim tocmai un drum spre Bradeni, ci mai degraba coboram la plesneala prin padure, dar pana la urma se contureaza ceva care ar aduce cu un drum in padure care ne scoate in soseaua pe care o parasisem mai devreme. Deci iar sosea !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA In Bradeni cautam biserica fortificata si ne punem pe asteptat pe cineva care sa ne deschisa sa vizitam. Ne spune noua un nene de pe bicicleta ca sa asteptam ca vine cineva sa ne deschida, asa ca noi stam cumintei si asteptam. Aici este cea mai mare colectie de lazi de provizii (si pictate !) ale sasilor din Transilvania, asa ca nu as rata asta pentru nimic in lume, chit ca stau pan’ la noapte aici.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAnsamblul bisericii fortificate din Bradeni

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGalerii pictate la etajul din interiorul bisericii

OLYMPUS DIGITAL CAMERAO fantana care este sapata fix in interiorul bisericii, printre strane, era sa cad in ea ! Evident, folosea ca sursa de apa in caz de asediu ca sa reziste comunitatea satului in interiorul fortificatiei. Si apa era buna si acuma, ne-am aprovizionat foarte frumos de aici dupa cum se vede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASi lazile de provizii din podul bisericii, fiind amenajat un muzeu super aici, cu explicatii despre cum au fost restaurate lazile, cu probe chimice, operatiuni de conservare si curatare cu foita japoneza etc. Foarte, foarte cultural si educativ !

Din Bradeni decidem sa o luam pe din dos pe la lacuri ca sa iesim pe un drum de caruta in Noistat. Vazusem demult lacurile astea pe harta si ma intrebam cum oare arata ele ?! Superb evident, nu imi imaginam insa ca erau chiar piscina comunala a satului. Si ce-ar fi mers o baie, fuck, cum de’ nu m-am gandit !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMergem pe langa lacuri si privim inapoi spre ansamblul bisericii fortificate care se profileaza pe oglinda apei. Dragut, nu ?! Ce poti sa vrei mai mult ?! Nici nu mai trebuie sa dai bani sa mergi la mare !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAContinuam pe drumul de caruta de pe langa lacuri, traversam o mlastina, dar nu nu ne innecam, ca plutim asa pe deasupra ca in biblie, apoi se termina lacurile si mergem pe un drum de tara normal, dar fara sa mai urcam sau sa coboram. Era si cazul dupa cat luasem contact cu solul azi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAjungem numaidecat la Noistat si intram pe ultima  portiune a traseului de asfalt ! Dar ce mai conteaza ca este asflat, important este ca mai avem putin pana la final si ca am vazut locuri atat de minunate.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOamenii stau pe bancuta din fata casei sau la geam si se uita ce se intampla duminica pe ulita

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAnsamblul bisericii fortificate din Noistat

OLYMPUS DIGITAL CAMERACurtea bisericii este de fapt locul de joaca al copiilor din sat, pe care ii prindem val vartej la o poza de grup pentru eternitate

Din Noistat o luam mai departe, sau ma rog, inapoi pe asfalt spre Netus, care este la numai 2 km. In Netus intram iarasi in drumul de Agnita – Sighisoara si nu mai avem mult pana la masina. Lumea este iesita pe “strasee” de duminica seara si se uita toti la noi. E clar ca nu vad prea des biciclisti pe aici !

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAnsamblul bisericii fortificate din Netus

Mai bagam cativa kilometrii de asfalt, dar insuficienti ca sa ma mai apuc sa injur aderenta cauciucurilor la materialul modern al secolului XX, asa ca dupa inca o bifurcatie facem dreapta si ajungem imediat la masina lasata in Iacobeni. Administrat biclele pe masina si cumparat Laurentiu vin de la sateni, apoi fuguta acasica ca Marius trebuia sa plece dimineata nush unde si vroia sa ajunga mai devreme acasa. Oricum am ajuns tarziu, dar pentru ce am vazut s-a meritat din plin intarzierea.

About AuthenticTravels

My life motto is simple yet comprehensive: “We live only to discover beauty. All else is a form of waiting” (Khalil Gibran, poem ‘The Prophet‘) Background in architecture, historic monuments, and cultural tourism Professionally, during the past 20 years, I’ve focused on issues of cultural heritage and resilience tourism, based on my specialization in historic monuments. I graduated Architecture, then I completed two master programs and a doctorate in the field of both cultural tourism and restoration of historic towns. I became a member of various cultural and touristic organizations, among which the International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). Then, at a certain moment, I decided to change the course of my carrier and became a travel writer, editor, and planner (each step at a time). Working in an office was definitely not for me. I needed to have freedom and to be able to explore the beauties of the world (as my motto says, right?). Not only I started to travel more and for longer periods, but I started the travel of my life, through life. Travel writer, editor, and photographer I am part of Arrivedo’s expert travel writers and write neighborhood guides for different hotels worldwide. As part of my professional writing, I’ve produced travel articles in English for Much Better Adventures, Modern Trekker, Adventure Animals, Matador Network, Arrivedo, Inside Himalayas, Activity Fan, and Sonderers. Thus, here it is a list of my published articles in English (by Iuliana Marchian). Also, I have written in Romanian for the Rulotism, Greciadeweekend, LiterNet, Capital Cultural, and National Geographic journals. Thus, here it is a list of my published articles in Romanian (by Iuliana Marchian). Besides, I am part of the Much Better Adventures team and produce regular content on adventure experiences through the Balkans. Eventually, I have joined Arrivedo’s Editors team and I assist other writers in completing their Neighborhood Guides for hotels. Moreover, when writing is not enough and people want to hear more about my experiences, I’ve accepted the challenge of speaking in public about my travels. It was difficult at the beginning, but I’ve gotten used to it now. When you speak about your passions, there’s no limit. I share my experiences of traveling through my talks at Incubator107 and inspire people to discover themselves through travel. My Travel Style – slow, authentic, flexible During my travels, I get in touch with locals through different communities or simply while I am on the road. For the moment, I travel by myself at a slow pace and seek for authentic places, where tourism hasn’t yet commodified the features of the place. This is a reason why I love what traveling brings into my life. I believe that the people I meet aren’t a coincidence. This way I see how every day of traveling adds a brick to my self-development. I consider traveling the best way of personal development, accompanied by the classic cliché ‘out of the comfort zone‘. Through my travels, I want to bring to light human individuality. I consider that everyone has his or her own travel style, authentic, and free of any boundaries.
This entry was posted in bicicleta, Podisul Tarnavelor. Bookmark the permalink.