Prin taramul Motilor din Trascau – 22 martie 2014

Aveam cu totul alt plan in week-end, dar a reusit sa ma faca Stelica sa ma razgandesc spunandu-mi ca merge in Trascau ! In Trascau ?! Adica celalalt munte al meu preferat alaturi de Piatra Craiului ! Nuuuuuuuuuuu, de la asa ceva nu pot sa lipsesc, da-l naibii de plan, vreau peisaje si case motesti ! Asa ca vreau nu vreau, ma duc din nou in Trascau si sunt foarte fericita de acest lucru. Din pacate insa contractura musculara de la gat nu mi-a trecut, muschiul este inca foarte tensionat si imi apasa rau de tot pe zona cervicala si nu prea mi se oxigeneaza creierul, sunt foarte obosita, lucrez in reluare si concluzia avea sa fie definitiva cand aveam sa vad cat de in reluare ma miscam la deal din cauza acestui mic detaliu, dar al naibii de important. Noroc insa ca Stelica este rabdator si sta dupa fete, asa ca a stat si dupa mine miscandu-ma in reluare. 🙂

Stelica ma culege sambata dimineata de la intersectia spre Cheile Rametului din Teius si aflu ca desi vroia sa mergem spre Tecsesti prin Baile Romane si Piatra Cetii, acuma a schimbat planul si mergem din Ramet prin Fata Pietrii. Nuuuuuuuuuuu, traseul asta l-am mai facut acum cativa ani cu Cezar in periplul nostru de 4 zile prin Trascau si as fi vrut sa vad ceva nou, dar la cat de lesinata eram poate a fost mai bine asa. Raman Baile Romane pentru data viitoare !

Depasim manastirea Rametului si la stanga mergand spre Cheile Valea Manastirii se face un drum tot la stanga, care va urca pe sub Fata Pietrii, spre catunul omonim. Urcam pe un drum de caruta, un catel se ia dupa noi (in sfarsit avem catelul turei !) si mergem in formatie de 5 acuma spre catunul micut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Lasam in urma peretii de pe partea cealalta a vaii Manastirii si urcam deja prin poieni cu casute tipic motesti. Aici nu exista drum de acces auto, nu exista decat cai, magari si eventual biciclete si enduristi ca mijloace de transport moderne. Asa ca, din cauza acestui impediment favorabil, nu exista vile si magaoaie disproportionate, ci numai casute modeste si linistite, care se integreaza perfect in acest taram de basm. Pfuai, si cat imi place !

Nu ajungem chiar pana in catunul Fata Pietrii, ca Stelica vrea sa urcam pe stanci (vrea el sa-si trateze frica de inaltime), asa ca deviem din poteca marcata si urcam pe o poteca destul de bine conturata spre lama aparent zimtata a crestei care se inalta in dreapta noastra. Peisajul seamana mult cu Piatra Craiului si mi se face dor de turele de vara prin abrupturi. Depasim abrupturi si limbi de grohotis, precum spuneam, aidoma Craiului, dar cand ajung in varf eu-s lesinata, simt de parca mi se invarte totul in jur, pur si simplu simt ca nu imi vin comenzile de la cap la picioare. Dar macar gasesc niste floricele dragute de pozat ca sa ne mai odihnim putin si sa admiram zarile.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA In varful stancii ne punem pe admirat, taman bine sa trateze Stelica cu inaltimea si taman bine sa tratez eu cu lipsa de oxigen de la creierul meu si sa bag macar ceva mancare in mine ca sa mai compensez lipsurile. Din pacate de la rucsac mi se contractasera tot mai multi muschi, aveam niste dureri cam naspa si nici nu prea aveam de unde sa iau un maseur profi fix in momentul ala sa ma scape de contracturile musculare. Asa ceva nu am patit niciodata, dar e naspa rau pe bune, 4 sedinte s-a chinuit tanti la masaj sa ma scape de galmele din muschi si sa ma aduca la normal cu nivelul de oxigen de la creier.

Cu nivelul oxigenului scazut ma stradui totusi sa ma misc pe creasta aia, dar intr-un sictir total, macar ca se vede frumos spre Cheile Rametului si ma bucur de peisaje pana isi face Stelica turele in sus si in jos pe creasta (cu catelul dupa el !)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vedere de pe Fata Pietrii spre Cheile Rametului

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vedere de pe Fata Pietrii spre Curmatura stancilor

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Coboram de pe creasta cu Fata Pietrii undeva mai sus de casuta lui tanti Eugenia, pe un grohotis interminabil pe unde ma rog sa nu mi se rupa detot talpa de la bocanci (dar am scotch sa ii prind daca este !). Intram din nou in poteca marcata si ii dam in sus spre culmea dealului. Noroc ca in curba cu izvor amenajat lui Stelica i se face foame si mai facem o pauza de mancat, ca eu iarasi ma taram in reluare si eram pe 3 carari. Catelul dupa noi !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Catelul evident tanjeste la tot ce manacam noi si are strategie buna: sta cu limba scoasa de ii curg balele din gura deasupra unui rucsac, i se da de mancare de la proprietarul rucsacului cu pricina, ca sa il facem sa plece de acolo si sa nu mai baloseasca rucsacul, fuge catelul dupa mancare, o mananca, revine, iar ii curg balele pe un rucsac si tot asa ! Catel cersetor cu balele pe rucsac !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Ajunsi in culmea dealului se vede Piatra Cetii in fundal, cu al sau interminabil urcus pana in varf. Avand in vedere cat ne-am lalait pana aici, e destul de clar ca nu mai avem timp si de planul initial cu urcat pana in varf la Piatra Cetii si Stelica propune coborarea in drumul de Tecsesti si de acolo intors pe marcaj prin sat spre valea Geoagiului. Daca nu propunea Stelica asta, ma abonam eu la scurtatura si ii asteptam undeva in Tecsesti ca eram lesinata bine. Noroc ca din culmea dealului incepe totusi coborarea si mai imi revin la normal, ma si bucur mult de casele foarte frumoase motesti, de oi, de copacii infloriti si moralul este maxim in consecinta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Din dealul de unde se cobora pe marcaj spre catunul Raicani, propun sa o taiem pe o curba de nivel spre Tecsesti, trecand pe la o turma de oi cu miei foarte foarte mici si simpatici, pe care mi i-a speriat insa catelul nostru cand m-am indreptat spre ei. Bestie de catel !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Dar chiar daca catelul mi-a speriat mielutii, am prin totusi niste exemplare cat de cat micute

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Coboram in drumul de Tecsesti si incepem sa urcam cei cativa kilometrii pana in sat. Drumul este destul de monoton, dar vedem multe floricele inflorite la umbra, dand pete de culoare la covorul de iarba. Se intrevad si primele case din Tecsesti, si primii caini, si catelul nostru se ia la bataie cu cainii evident, sa arate care e mai tare. Se bate cutu’ al nostru cu 3 dulai, se invart rotocoale acolo si noi tipam la ei sa se desparta, nu vreau sa il muste pe cutu’ si sa ii faca rau. Dar cutu’ era foarte tantos si vroia sa ne arate ce dulau este el si cum isi impune punctul de vedere. Tot satul aveam sa il tot oprim de cate ori mai vroia sa se ia la harta cu alti catei, cutu’ al nostru se tot dadea la ei sau se oprea din drum ca sa faca rotocoale sa se duca la dulai si noi nu il lasam: cum il vedeam ca se opreste si adulmeca spre un dulau cu ochi milogitori de genul “Am voie sa ma iau de dulaul asta ?” si noi ii spuneam “Nu, nu’, nu ai voie“, pana intelegea si isi vedea mai departe de drum. Era smecher cutu’, se tot facea ca a gasit ceva pe jos ca sa ramana in urma sa se bata cu dulaii !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA In Tecsesti se poate ajunge cu masina, dar pe drum pietruit, si totusi nu sunt masini si nici vile, ceea ce da o nota aparte peisajului, cu case rasfirate pe dealuri, fiecare in legea ei. Deocamdata suntem pe drumul de jos, dar mergand spre poiana Tecsesti, la un moment dat vom intersecta marcajul care vine din poiana cu narcise si va merge inapoi spre Ramet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Drumul cu marcaj incepe sa urce puternic la dreapta, capata altitudine si dupa ce trecem de o scurta portiune printr-o padurice, incepe sa aiba niste panorame absolut dementiale spre satul Tecsesti. Eu raman muta efectiv, uit si de durerea de muschi, oricum nu mai avem mult de urcat, asa ca nu mai am de facut cine stie ce efort, si nu ma mai satur privind cu ochii. Pentru asta am venit de fapt si portiunea asta de traseu imi era necunoscuta, asa ca ma bucur nespus sa descopar locuri noi atat de pitoresti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Incepe raiul pe pamant al caselor motesti, aici am vazut cele mai multe exemplare, desi in poze le-am grupat si cu celelalte pe care le-am vazut pe restul traseului. Naturaletea si autenticitatea sunt insa peste masura, sunt rupte dintr-un colt de lume care nu stiu cat va mai exista aici, dar ma rog sa tina cat mai mult minunatia asta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Urcam spre locul de troita din varful dealului din stanga, de unde coborarea pe un drum de TAF oribil ne va conduce inapoi la masina. Trecem pe langa urmele unei locuiri de altadata, dar care nu mai exista decat in elemente subrezite.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA O poarta care altadata se deschidea firesc spre micuta gospodarie, acuma sta aplecata intr-o parte si aminteste de modul in care taranii isi decorau portile ca sa-si faca viata mai frumoasa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vaca Milka ne adevereste ca totusi unele gospodarii inca sunt reale, exista si functioneaza, dar oare pentru cat timp ?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Alte cosuri din impletituri zac aruncate care pe unde, amintind de obiceiurile zonei

Drumul tot serpuieste prin casele rasfirate ale Tecsestiului, schimband panoramele pe masura ce lasam in urma vederea spre Piatra Cetii si ne indreptam spre dealul din fata, care va marca sfarsitul geografic arbitrar al catunului si trecerea noastra spre o noua vale. Ultimele sute de metrii de la ultima casuta moteasca avem de urcat o panta mai abrupta spre o troita aflata in culmea dealului. Alt loc de popas si urmeaza coborarea finala !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Din varful dealului, de langa troita se vad in departare aceleasi chei ale Rametului, dar dintr-un unghi diferit decat se vedeau de dimineata de pe Fata Pietrii: am schimbat unghiul, dar nu si locurile, ne-am invartit in jurul cozii cu alte cuvinte, dar ne-am invartit frumos, desi se cam invartea si capul in acelasi timp cu mine cu tot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Vedere spre Cheile Rametului din culmea dealului cu troita de deasupra Tecsestiului

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Drumul de TAF ne coboara foarte rapid si foarte abrupt spre valea Geoagelului, de unde mai avem 40 de minute de mers pe drum pana inapoi la manastirea Ramet. Ajungem la masina si Stelica ma duce pana in Alba unde ma prabusesc lesinata la un fast food, ingurgitand rapid un snitel ca sa imi mai cresc nivelul energetic pana acasa pe drumul de autocar. Dar chiar daca am  fost lipsita de vlaga fizic, m-am umplut de energie psihica, vitala pentru un inceput de saptamana.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Si floricelele albastre care se gaseau peste tot prin padure si printre stanci

About AuthenticTravels

My life motto is simple yet comprehensive: “We live only to discover beauty. All else is a form of waiting” (Khalil Gibran, poem ‘The Prophet‘) Background in architecture, historic monuments, and cultural tourism Professionally, during the past 20 years, I’ve focused on issues of cultural heritage and resilience tourism, based on my specialization in historic monuments. I graduated Architecture, then I completed two master programs and a doctorate in the field of both cultural tourism and restoration of historic towns. I became a member of various cultural and touristic organizations, among which the International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). Then, at a certain moment, I decided to change the course of my carrier and became a travel writer, editor, and planner (each step at a time). Working in an office was definitely not for me. I needed to have freedom and to be able to explore the beauties of the world (as my motto says, right?). Not only I started to travel more and for longer periods, but I started the travel of my life, through life. Travel writer, editor, and photographer I am part of Arrivedo’s expert travel writers and write neighborhood guides for different hotels worldwide. As part of my professional writing, I’ve produced travel articles in English for Much Better Adventures, Modern Trekker, Adventure Animals, Matador Network, Arrivedo, Inside Himalayas, Activity Fan, and Sonderers. Thus, here it is a list of my published articles in English (by Iuliana Marchian). Also, I have written in Romanian for the Rulotism, Greciadeweekend, LiterNet, Capital Cultural, and National Geographic journals. Thus, here it is a list of my published articles in Romanian (by Iuliana Marchian). Besides, I am part of the Much Better Adventures team and produce regular content on adventure experiences through the Balkans. Eventually, I have joined Arrivedo’s Editors team and I assist other writers in completing their Neighborhood Guides for hotels. Moreover, when writing is not enough and people want to hear more about my experiences, I’ve accepted the challenge of speaking in public about my travels. It was difficult at the beginning, but I’ve gotten used to it now. When you speak about your passions, there’s no limit. I share my experiences of traveling through my talks at Incubator107 and inspire people to discover themselves through travel. My Travel Style – slow, authentic, flexible During my travels, I get in touch with locals through different communities or simply while I am on the road. For the moment, I travel by myself at a slow pace and seek for authentic places, where tourism hasn’t yet commodified the features of the place. This is a reason why I love what traveling brings into my life. I believe that the people I meet aren’t a coincidence. This way I see how every day of traveling adds a brick to my self-development. I consider traveling the best way of personal development, accompanied by the classic cliché ‘out of the comfort zone‘. Through my travels, I want to bring to light human individuality. I consider that everyone has his or her own travel style, authentic, and free of any boundaries.
This entry was posted in Trascau. Bookmark the permalink.